Menetelmiä
Lasin uunitekniikat kattaa määritellysti laajan alueen ja paljon erilaisia lähestymistapoja ja menetelmiä. Ne voi jakaa karkeasti lämpötilan mukaan:
- Noin 650–750˚C – lasilevyä, toisinaan lasikappaleitakin, taivutetaan ja muovataan.
- Noin 700–870°C – lasipaloja sulatetaan yhteen. Huolimatta siitä, että tasolasin yhteensulatus ja muottiinsulatus ovat selkeästi erilaisia menetelmiä, molemmat perustuvat lasin sulattamiseen yhteen.
- Yli 900°C:ssa lasi on hitaan juoksevaa ja sitä voi valuttaa tai kammata.
(Mainitut lämpötila-alueet ovat suuntaa-antavia, ja voivat poiketa mm. lasilaadun mukaan.)
Menetelmiä voi jaotella myös muilla tavoin. Kaiken kattavaa ja johdonmukaista yhtä jaotteluperustetta ei kuitenkaan ole. Menetelmiä määrittääkin työlle oleellinen työprosessi ja käytäntö: esimerkiksi lasin muoto (tasolasin yhteensulatus, pâte de verre), lasin lisäämistapa (valutus), muotin rakenne ja valmistustapa (vahavalu) ja tietenkin saavutettu lopputulos.
Yleisesti voi sanoa, että perusmenetelmiä ovat lasin yhteensulatus (tasolasi ja muu), lämpötaivutus ja -muovaus sekä muottiinsulatus. Muut menetelmät perustuvat pitkälti niiden variaatioihin.
Lasin lämpötaivutus ja lämpömuovaus – eli slumppaus
Slumppauksessa lasia kuumennetaan kunnes se taipuu tai muovautuu muottiin tai kannattimien varaan. Yleisintä on tasolasin tai yhteensulattamalla tehdyn lasilevyn muotoilu. Taivutettavat – vai pitäisikö sanoa lysäytetyt – olut- ja viinipullot ovat myös suosittuja.
Tasolasin yhteensulatus
Tämä on varmaan tunnetuin ja yleisin uunitekniikkamenetelmä: tasolasin paloja sulatetaan yhteen, usein uudeksi levymäiseksi kappaleeksi. Yhteensulatuksesta on hyvin paljon variaatioita.
Mosaiikki ja kuviotangot
Uunitekniikoissa mosaiikkia valmistetaan sulattamalla lasilevyn tai lasitangon paloja yhteen. Yleensä valmistetaan tasainen levy, joka tarvittaessa lämpötaivutetaan muotoon.
Muottiinsulatus
Nimensä mukaisesti muottiinsulatus on lasipalojen sulattamista tai sintrausta poltonkestävässä, usein kertakäyttöisessä muotissa. Töiden mittakaava yltää koruista jopa kymmenien kilojen painoisiin veistoksiin. Muottiinsulatus on yleistermi, joka kattaa monia erilaisia toteutustapoja ja variaatioita.
Pâte de verre
Perusero muihin muottiinsulatuksiin on se, että pâte de verressä (pdv) käytetään hienoa lasimurskaa. Lasi on yleensä sekoitettu veden tai nestemäisen sideaineen kanssa tahnaksi. Hienojakoisen lasin käyttö vaikuttaa lasin ulkonäköön, huippulämpötilaan ja usein myös siihen, kuinka lasi voidaan laittaa, ”maalata” muottiin. Pâte de verrestä on erilaisia versioita.
Vahavalu – katoava malli
– lost wax, cire perdue (ransk.) – katoava vaha
Vahavalu on kuvanveistosta lainattu muotin valmistusmenetelmä, jolla voi valmistaa hyvinkin monimutkaisia esineitä. Muotti tehdään vahasta tai muusta ”katoavasta” materiaalista valmistetun mallin ympärille. Malli sulatetaan tai poltetaan pois valmiista muotista.
Turvallisuus: poltettaessa materiaalit voivat aiheuttaa tulipalon tai vaarallisia kaasuja.
Lasin valutus
Muotin tai uunilevyn (rajattu alue) yläpuolelle asetetaan lasipaloilla täytetty astia, jonka pohjassa on yksi tai useampia reikiä. Astian sijaan käy myös vaikkapa metalliverkko. Riittävästi kuumennettu lasi pehmenee niin, että se valuu alas reiästä. Lopputulos on erilainen kuin lasia ”paikallaan” sulatettaessa.
Kukkaruukkuvalun nimi tulee siitä, että sulatusastiana käytetään usein (lasittamattomia) keraamisia kukkaruukkuja – valureikäkin on jo valmiina. Yksi valutussovellus on myös Bullseyen kehittämä Vitrigraph-uuni.
Koristelu ja pintakäsittely
Perinteistä lasimaalausta tai pintavärjäystä ei lueta varsinaisiin uunitekniikoihin, mutta niitä voi yhdistää uunitekniikoihin. Lasimaalauksessa lasiin sulatetaan kiinni hienojakoisia lasi- tai emalivärejä. Nykyisin tarjolla on myös kotiuunissa lasiin kiinnipoltettavia muovipohjaisia tuotteita.
Jauhe- tai murskamaalauksessa (frit painting) lasilevylle sulatetaan murskattua yhteensopivaa lasia.
Lasille on saatavana valmiita siirtokuvia (decal, transfer). Verkosta löytyy yrityksiä, joissa voi teettää myös omista kuvista värillisiä, sulatuslämpötilat kestäviä, keraamipigmenteillä tulostettuja siirtokuvia. Yksivärisiä kuvia voi itsekin tulostaa mustavalkolasertulostimella (huom, vain mikäli väriaine on rautapitoista!) siirtopaperille. Lasille sulatettuna lasersiirtokuvan musta väri muuttuu kauniin ruskeanpunertavaksi.
Kuumakiillottamalla (lämpökiillotus, fire polishing) kiillotetaan karhennettua pintaa. Usein lämpötila on sulatuslämpötilaa matalampi eikä pinta sula tasaiseksi ja täysin kiiltäväksi.